loading...
تالار مجازی بورس ایران
مهرداد حبیب زادگان بازدید : 714 سه شنبه 15 بهمن 1392 نظرات (0)

در قسمت گذشته، روش معاملات برخط (آنلاين) سهام و مزيت‌هاي متعدد اين روش را در مقايسه با سه روش ديگر، يعني روش مراجعه حضوري به کارگزار، ارائه سفارش به صورت تلفني و ارائه سفارش به صورت اينترنتي، تشريح کرديـم. ممكن است اين سوال براي شما ايجاد شده باشد که نحوه خريد و فروش برخط (آنلاين) سهام چگونه است و چطور مي‌شود به اين سامانه دسترسي پيدا کرد؟ پاسخ اين سوال را در ادامه برنامـه، خواهيد ديـد.

اگر به خاطر داشته باشيد، در روش ارائه سفارش به صورت تلفني توضيح داديم که متقاضي استفاده از اين روش، بايد به شرکت‌هاي کارگزاري مراجعه کرده و قراردادي را درخصوص استفاده از اين خدمات، با کارگزاري منعقد کنـد، در روش معاملات برخط (آنلاين) سهام هم همين‌طور است؛ يعني اگرچه در روش معاملات برخـط (آنلاين)، سرمايه‌گذار خود مستقيما اقدام به خريد و فروش سهام مي‌کند و کارگزار در اين امر، دخالتي ندارد، اما به دليل آنکـه فرايند تسويه معاملات و نقل و انتقال مالکيت سهام بين خريدار و فروشنده، ازطريق کارگزاران به‌عنوان واسطه ميان بورس و سرمايه‌گذاران انجام مي‌شود، دسترسي به سامانه معاملات نيز ازطريق شرکت‌هاي کارگزاري، براي متقاضيان ايجاد مي‌شود.

بنابراين، در نخستين‌گام براي دسترسي به سامانه معاملات برخط سهام، متقاضي بايد به يکي از شرکت‌هاي کارگزاري بورس در سراسر کشور مراجعه و درخواست خود براي دسترسي به سامانه معاملات برخط را به شرکت مذکور کنـد.

يکي از پيش‌شرط‌هاي اساسي که سازمان بورس براي استفاده سرمايه‌گذار از سامانه معاملات برخط (آنلاين) تعيين کرده است، آشنايي کافي سرمايه‌گذار با اصول خريد و فروش اوراق بهادار در بورس، قوانين و مقررات اساسي مرتبط با سرمايه‌گذاري در بورس و نحوه استفاده از سامانه معاملـه برخط است؛ زيرا همان طور که گفته شد، در سامانه معاملات برخط، سرمايه‌گذار خود مستقيما و بدون واسطه کارگزار، نسبت به خريد و فروش اوراق بهادار در بورس اقدام مي‌کند، بنابراين، لازم است آشنايي کافي با اصول و مقررات مرتبط با سرمايه‌گذاري در بورس را داشتـه باشد.

به همين علت، شرکت کارگزاري موظف است قبل از امضاي قرارداد مربوط به فعال‌سازي سامانه معاملات برخط براي مشتري، از توانايي وي نسبت به اصول سرمايه‌گذاري در بورس و مقررات مربوطه، اطمينان حاصل نمايد. اغلب شرکت‌هاي کارگزاري بدين منظور، از متقاضيان استفاده از سامانه معاملات برخط (آنلاين)، به صورت حضوري يا الکترونيک، آزمون مي‌گيرند تا ميزان آشنايي متقاضي با بازار سرمايه را ارزيابي کنند. درصورت احراز توانمنـدي مشتري براي سرمايه‌گذاري در بورس، قراردادي بين کارگزار و مشتري منعقد گرديده و براساس اين قرارداد، دسترسي مشتري به سامانه معاملات برخط سهام، توسط کارگزار فراهم مي‌شود.

شرکت کارگزاري حداکثر ظرف مدت يک هفته پس از امضاي قرارداد، نام کاربري و رمز عبور مشتري براي استفاده از سامانه معاملات برخط (آنلاين) را صادر نموده و به صورت محرمانه، به وي تحويل مي‌دهد. پس از دريافت نام کاربري و رمز عبـور، مشتري مي‌تواند به سامانه معاملات برخط کارگزاري مربوط مراجعه و خود، به صورت مستقيـم نسبت به خريد و فروش سهام اقدام نمايـد.

توجه به اين نکته ضروري است که براي استفاده از سامانه معاملات برخط (آنلاين)، مشتري بايد در بانکي که کارگزار به وي اعلام مي‌کند، حساب داشته باشد. طبيعتا به محض اينکه مشتري، سفارش خريد سهام را ازطريق سامانه معاملات برخط، وارد سامانه معاملات مي‌کند، مبلغ موردنياز براي خريد سهام به علاوه کارمزد مربوطه، در حساب بانکي وي بلوکه شده و پس از انجام خريد، مبلغ مذکور به صورت خودکار از حساب بانکي مشتري کسر مي‌گردد.

در مورد فروش سهام نيز پس از آنکه فروش سهام انجام شد، مبلغ حاصل از فروش پس از کسر کارمزد و ماليات فروش، به حساب مشتري واريز مي‌شود. بنابراين، همانطور که مشاهده کرديد، با استفاده از سامانه معاملات برخط (آنلاين) سهام، مشتري به هيچ وجه نياز به مراجعه به کارگزار و يا انجام معامله ازطريق کارگزار نداشته و مستقيما، مي‌تواند در بورس، سهام خريـد و فروش کند.

نکته قابل توجه اينکه در حال حاضر، سامانه معاملات برخط (آنلاين) فقط براي خريد و فروش سهام و اوراق حق تقدم سهام فعال شده است، اما در آينده نزديک، خريد و فروش ساير ابزارهاي مالي مثل اوراق مشارکت، اوراق اجاره و... نيز ازطريق اين سامانه، امکان‌پذير خواهد شد.

خوشبختانه اغلب کارگزاري‌هاي بورس در سراسر کشور، امروز خدمات استفاده از معاملات برخط (آنلاين) را به مشتريان خود ارائه مي‌دهند و همانطور که در برنامه قبل هم گفته شد، به علت مزاياي بسيار زياد خريد و فروش برخط (آنلاين) سهام، ازجمله سرعت عمل در تصميم‌گيري، عدم محدوديت زماني و مکاني براي سرمايه‌گذاري، نقل و انتقال الکترونيک وجوه، کاهش اختلافات بين سرمايه‌گذار و کارگزار و امنيت بالاي سامانه معاملات برخط، اين سامانه با استقبال بسيار زياد سرمايه‌گذاران مواجه شده است.

منبع : سایت آموزش تالار مجازی بورس ایران

http://irvex.ir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 27
  • باردید دیروز : 30
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 175
  • بازدید ماه : 580
  • بازدید سال : 6,326
  • بازدید کلی : 177,490