loading...
تالار مجازی بورس ایران
مهرداد حبیب زادگان بازدید : 319 چهارشنبه 16 بهمن 1392 نظرات (1)

تاكنون روش‌هاي مراجعه حضوري و ارائه سفارش به صورت تلفني، را جهت خريد و فروش اوراق بهادار در بورس معرفي كردين در اين برنامه قصد داريم روش‌هاي اينترنتي و برخط (آنلاين) را توضيح دهيم.

روش اينترنتي از نظر عملكرد شبيه روش تلفني است. همان طور که در روش تلفني، سرمايه‌گذار ازطريق تماس تلفني با سامانه مرکز تماس کارگزاري، سفارش خريد يا فروش خود را به کارگزار ارائه کرده و کارگزار، پس از دريافت سفارش مذکور، آن را وارد سامانه معاملات بورس مي‌کند، در روش اينترنتـي هم مشتري پس از دريافت رمز عبور از شرکت کارگزاري، به سايت اينترنتي کارگزار مراجعه کرده و با تکميل فرم‌هاي درخواست خريد يا فروش به صورت اينترنتي، سفارش خود را در سامانه کارگزار ثبت مي‌کند.

ما قصد نداريم درباره روش خريد و فروش اوراق بهادار به صورت اينترنتي خيلي صحبت کنيم؛ چون باتوجه به راه‌اندازي سامانه معاملات برخط (آنلاين) سهام در بورس، امروزه ديگر از روش ارائه سفارش اينترنتي چنـدان استفاده نمي‌شود.

همان طور که به‌خوبي مشخص است، در هر سه روشي که تاکنون توضيح داده‌ايم، يعني روش مراجعه حضوري به کارگزار، ارائه سفارش به صورت تلفني و يا ارائه سفارش به صورت اينترنتي، يک نکته مشترک وجود دارد و آن هم اين است که در هر سه روش، مشتري، سفارش خود را به شرکت کارگزاري داده و اين، کارگزار است که درخواست مشتري را وارد سامانه معاملات مي‌کند. بنابراين، مشتري مستقيما اقدام به خريد يا فروش اوراق بهادار نمي‌کند.

اما روش چهارم، يعني معاملات برخط (آنلاين) که قصد داريم در ادامه، درباره آن صحبت کنيم، اين امکان را براي سرمايه‌گذار فراهم مي‌کند که خود، مستقيما درخواست‌هاي خريد يا فروش سهام را بدون واسطه کارگـزار، وارد سامانه معاملات بورس نمايد. اما روش معاملات برخط، چيست و چه مزايايـي دارد؟

معاملات برخط (آنلاين) سهام:

همانطور که گفتيم، مهم ترين تفاوت روش خريد و فروش برخط سهام با ساير روش‌ها، اين است که به سرمايه‌گذار اجازه مي‌دهد مستقيما و بدون واسطه کارگزار، اقدام به خريد و فروش سهام نمايد. جذابيت معاملات برخط براي سرمايه‌گذاران به حدي زياد بوده است که باوجود گذشت تنها حدود دو سال از راه‌اندازي اين سامانه در بورس ايران، هم‌اکنون تعداد زيادي از سهامداران از روش برخط، براي خريد و فروش سهام استفاده مي‌کنند.

براساس آمارها، تنها در نيمه نخست سال 1391، بيش از 35 درصد سهامداران بورس از روش آنلاين براي خريد و فروش سهام در بورس استفاده کرده‌اند که اين آمار، به سرعت در حال افزايش است. اما چرا روش معاملات آنلايـن، تا اين اندازه براي سرمايه‌گـذاران جذابيت دارد:

1- سرعت عمل در خريد و فروش: يکي از نکات مهم سرمايه‌گذاري در بورس، سرعت عمل در تصميم‌گيري براساس اطلاعات است؛ به اين معنا که به محض دريافت اطلاعات معتبر درخصوص يک سهم، سرمايه‌گذار بايد در کمترين زمان، نسبت به خريد يا فروش آن سهم تصميم‌گيري نمايد. چه بسا چند دقيقه و حتي ثانيه تأخير در خريد يا فروش يک سهم، باعث شود تا سرمايه‌گذار مجبور شود سهم مورد نظر خود را با قيمت بالاتري خريداري کرده و يا سهمي را که در اختيار دارد، با قيمت کمتري، بفروشد. طبيعتا در روش‌هاي سنتي که درخواست خريد يا فروش، ازطريق کارگزار انجام مي‌شود، زمان بيشتري طول خواهد کشيد تا کارگزار، درخواست را وارد سامانه معاملات نمايد، درحالي که در روش برخط (آنلاين)، سرمايه‌گذار مي‌تواند تنها با در اختيار داشتن يک رايانه متصل به اينترنت، در کسري از ثانيه نسبت به خريد يا فروش سهم موردنظـر خود، اقدام نمايد.

2- حذف محدوديت زماني و مکاني در سرمايه‌گذاري: با استفاده از سامانه معاملات برخط سهام، سرمايه‌گذار مي‌تواند تنها با در اختيار داشتن يک رايانه متصل به اينترنت، حتي از منزل و محل کار خود مستقيما اقدام به خريد و فروش سهام نمايد. بنابراين، مشکلات موجود در روش مراجعه حضوري اعم از محدوديت دسترسي به کارگزاران بورس، ترافيک، آلودگي هوا، صرف وقت و زمان بسيار زياد و... در اين روش وجود ندارد و سرمايه‌گذار، حتي از دورترين نقاط کشور و يا کشورهاي ديگر مي‌تواند در بورس سرمايه‌گذاري کند.

3- کاهش اختلافات احتمالي بين مشتري و کارگزاري: در برخي موارد، مشاهده مي‌شود که بين مشتري و کارگزار، اختلاف ايجاد مي‌شود، به عنوان مثال، مشتري مي‌گويد که کارگزار درخواست وي را به‌موقع وارد سامانه معاملات نکرده و لذا، به خاطر اين تأخير، متحمل زيان شده است، درحالي که کارگزار، چنين ادعايـي را قبول ندارد. درست است كه اين موارد بسيار اندك است ولي با استفاده از روش معاملات برخط، اينگونه اختلافات بين کارگزاري و مشتري از بين مي‌رود، زيرا مشتري، خود مستقيما درخواست خريد يا فروش خود سهام را وارد سامانه معاملات مي‌کند و شرکت کارگزاري، در ثبت اين درخواست دخيل نيست.

4- استقلال کامل در تصميم‌گيري سرمايه‌گذار: در روش‌هاي سنتي، چون سفارش‌هاي مشتريان توسط معامله‌گران شاغل در شرکت کارگزاري وارد سامانه معاملات مي‌شود، اين احتمال وجود دارد که در مواردي هرچند بسيار محدود، برخي خطاهاي انساني در کيفيت ثبت درخواست مشتريان در سامانه معاملات صورت گرفته و يا معامله‌گران در تصميم سرمايه‌گذار براي خريد يا فروش سهم اثرگذار باشند، در حاليکه در روش معاملات برخط، اين تنها خود سرمايه‌گذار است که درباره خريد يا فروش سهم تصميم‌ مي‌گيرد و هيچ شخص ثالثي در اين موضوع دخيل نيست، بنابراين، استقلال فرد تصميم‌گير به طور کامل رعايت خواهد شد.

5- نقل و انتقال وجوه لازم براي سرمايه‌گذاري، به صورت الکترونيک: در روش معاملات برخط سهام، در کمترين زمان ممکن پس از انجام معامله، مبلغ موردنياز براي خريد سهام به همراه کارمزد مربوط به صورت خودکار از حساب بانکي الکترونيكي مشتري کسر شده و همچنين، وجوه حاصل از فروش سهام، پس از کسر کارمزدهاي مربوط، به حساب فرد واريز مي‌شود؛ بنابراين براي دريافت و پرداخت وجه، نيازي به مراجعه حضوري به بانک نيست و مشتري، در هر لحظه از زمان مي‌تواند آخرين وضعيت گردش مالي و موجودي حساب خود را کنترل کند.

علاوه‌بر همه آنچه که به عنوان مزاياي روش معاملات برخط (آنلاين) براي سرمايه‌گذاران ذکر شد، اين روش يک مزيت بسيار مهم نيز براي بازار سرمايه دارد و آن اينکه به علت تسهيل فرآيند سرمايه‌گذاري در بورس، به رشد و توسعه مداوم بازار سرمايه و فراگيرشدن اين بازار در بين قشرهاي مختلف جامعه، بسيار کمک مي‌کند. در قسمت بعد، نحوه استفاده از روش معاملات برخط (آنلاين) سهام و دسترسي به اين سامانه را براي شما بازگو مي‌کنيـم.

منبع : سایت آموزش تالار مجازی بورس ایران

http://irvex.ir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 32
  • باردید دیروز : 30
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 180
  • بازدید ماه : 585
  • بازدید سال : 6,331
  • بازدید کلی : 177,495