loading...
تالار مجازی بورس ایران
مهرداد حبیب زادگان بازدید : 126 دوشنبه 07 بهمن 1392 نظرات (0)

اگر دو قسمت گذشته را مطالعه کرده باشيد، با اوراق اجاره و نحوه انتشار اين اوراق آشنا شده‌ايد. يک‌بار ديگر، خيلي سريع توضيح مي‌دهيم که در اوراق اجـاره، يک نهاد واسط به وکالت از سرمايه‌گذاران و با پولي که از محل فروش اوراق اجاره به آنها به دست مي‌آورد، دارايي موردنياز شرکت متقاضي را خريداري کرده و به وي اجاره مي‌دهد. همچنيـن اقساط اجاره‌بها که در واقع سود خريداران اوراق اجاره محسوب مي‌شود، توسط نهاد واسط دريافت شـده و به سرمايه‌گـذاران پرداخت مي‌کنند. در پايان دوره اجاره هم دارايي به قيمت اوليه، فروخته شده و اصل پول سرمايه‌گذاران به آنها عودت داده مي‌شود.

اما پرداخت سود اوراق اجاره در طول دوره و همچنين پرداخت اصل پول سرمايه‌گذاران در پايان دوره اجاره، چگونه تضمين مي‌شود؟ اينجاست که نقش يکي ديگر از ارکان انتشار اوراق اجاره، يعني \"ضامن\" مشخص مي‌شود. در ادامه، قصد داريـم در‌باره ضامن، براي شما صحبت کنيم.

ضامن در فرآيند انتشار اوراق اجاره چه نقشي دارد؟

ضامن، در واقع بازپرداخت اصل سرمايـه و همچنين سود سرمايه‌گذاران در اوراق اجاره را تضمين مي‌کند، به اين معنا که اگر شرکت منتشرکننده اوراق اجاره، به هر دليلي از عهده انجام تعهدات خود مبني‌بر پرداخت سود سرمايه‌گذاران در طول دوره اجاره (که در واقع، همان مبالغ اجاره‌بهاست) و يا اصل سرمايه آنها در پايان دوره اجاره بر نيامد، ضامن متعهد است اين مبالـغ را بلافاصله، به سرمايه‌گذاران پرداخت نمايـد.

براساس مقررات موجود، تنها مؤسسات و نهادهاي مالي معتبر مانند بانک‌ها، مؤسسات مالي و اعتباري تحت نظارت بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و شرکت‌هاي بيمه مي‌توانند نقش ضامن را در فرآيند انتشار اوراق اجاره، ايفا کننـد، زيرا ضامن، بايد بتواند به‌راحتي از عهـده تعهدات خود برآيـد.

ساير ارکان اوراق اجاره

تاکنون چهار رکن اصلي دخيل در فرايند انتشار اوراق اجاره را به شما معرفي کرده‌ايم:

1- منتشرکننده اوراق اجـاره که اصطلاحا از آن، به \"بانـي\" هم ياد مي‌شود، مثل شرکت هواپيمايي

2- \"دارندگان\" اوراق اجاره که با هدف سرمايه‌گذاري، اقدام به خريد اين اوراق مي‌کنند

3- \"نهاد واسط\" که نقش واسطه بين بانـي و دارندگان اوراق را ايفا مي‌کند

4- \"ضامن\" که پرداخت اصل سرمايه و سود دارندگان اوراق را تضمين مي‌کند

علاوه‌بر اين چهار رکن، ارکان ديگري هم در فرايند انتشار اوراق اجاره دخيل هستند که مهم‌ترين آنها عبارتنـد از:

5- عامل فروش: عامل فروش، در واقع وظيفه عرضه اوليه اوراق اجاره به سرمايه‌گذاران را برعهده دارد. بانک‌ها و موسسات مالي و اعتباري تحت نظارت بانک مرکزي و همچنين شرکت‌هاي کارگزاري رسمي بورس، مي‌توانند به‌عنوان عامل فروش اوراق اجاره، ايفاي نقش کنند. پس از عرضه اوليه اوراق اجاره توسط عامل فروش، معاملات ثانويه اين اوراق در بازار سرمايه انجام مي‌شود. منظور از معاملات ثانويـه اين است که احتمال دارد فردي، تمايل نداشته باشد اوراق اجاره خود را تا پايان دوره سررسيد نگه دارد. اين فرد مي‌تواند به يکي از شرکت‌هاي کارگزاري مراجعه کرده و اوراق اجاره خود را براي فروش عرضه کند. طبيعتا افرادي هم هستند که در عرضه اوليه، موفق به خريد اوراق اجاره مذکـور نشده‌اند و تمايل دارند اين اوراق را خريداري کننـد. توجه نماييد كه معاملات ثانوي اين اوراق صرفا در بازار سرمايه (شامل بورس و يا فرابورس) انجام مي‌شود.

6- عامل پرداخت: کليه پرداخت‌هايي که به دارندگان اوراق اجاره صورت مي‌گيرد، شامل پرداخت اجاره‌بها يا در واقع، سود اوراق اجاره و همچنين پرداخت اصل سرمايه دارندگان اوراق اجاره در پايان دوره، توسط عامل پرداخت صورت مي‌گيرد. در واقع، عامل پرداخت وجوه مربوطه را از شرکت منتشرکننده اوراق (بانـي)، دريافت کرده و به سرمايه‌گذاران پرداخت مي‌نمايـد.

7- بازارگـردان: فرض کنيد اوراق اجاره‌اي، با سررسيد چهار ساله را خريداري کرده‌ايد. طبيعتا شما مي‌توانيد اين اوراق را تا پايان دوره اجاره، نگهداري کرده و ضمن دريافت سود در فواصل زماني مشخص، اصل سرمايه خود را هم در پايان دوره اجاره دريافت کنيد. اما ممکن است زودتر از زمان سررسيد قصد داشته باشيد اين اوراق را بفروشيد، در اين حالت، انتظار داريد به‌راحتي بتوانيد اوراق اجاره خود را به پول نقـد تبديل کنيد. يکي از مهمترين وظايف بازارگردان، همين موضوع، يعني تضمين نقدشوندگي اوراق اجاره است. بنابراين، وقتي شما براي فروش اوراق اجاره خود به شرکت کارگزاري مراجعه مي‌كنيد و درخواست شما ازطريق کارگزاري، وارد سامانه معاملات بورس مي‌شود، درصورتي که در آن زمان خريداري براي اوراق وجود نداشته باشد، بازارگردان وظيفه دارد با خريد ايـن اوراق، نقدشوندگـي آن را تضمين کند.


منبع : سایت آموزش تالار مجازی بورس ایران

http://irvex.ir

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 26
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 14
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 30
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 179
  • بازدید ماه : 584
  • بازدید سال : 6,330
  • بازدید کلی : 177,494